PARÍŽ, FRANCÚZSKO (13. novembra 2020) – Finálne prípravy na uvedenie tretej generácie kompaktného crossoveru, ktorý zmenil tvár európskeho automobilového trhu a priniesol mnoho imitátorov, sú v plnom prúde – Nový Nissan Qashqai.
Prototypy úplne nového modelu zvyšujú počet testovacích kilometrov na európskych cestách v očakávaní, že opäť nastavia to, čo môžu zákazníci očakávať od kompaktného crossoveru, keď sa začne predávať v roku 2021.
Úplne nový Qashqai bude stavať na svojej pozícii priekopníka a benchmarku v segmente C crossoverov v Európe už od roku 2007. Základom novej generácie modelu Qashqai je nová aliančná platforma CMF-C, prehliadka pokrokového inžinierstva, inovácií a pokrokových technológií.
Aktuálneho modelu Qashqai, ktorý sa v Európe začal predávať v roku 2014, sa od jeho uvedenia predalo viac ako milión kusov.
„Nový Qashqai zmení to, čo môžu zákazníci od rodinného vozidla očakávať. Komfort, kultivovanosť a technológie, ktoré normálne nájdete vo vyšších triedach automobilov, zatiaľ čo jazdné zážitky uspokoja vodičov aj cestujúcich. Vďaka odvážnej technológii Nissan e-POWER cítime, že si zákazníci zamilujú pocit elektricky poháňanej jazdy bez obáv z dojazdu, “uviedol Gianluca de Ficchy, predseda predstavenstva spoločnosti Nissan v Afrike, na Strednom východe, v Indii, Európe a Oceánii (AMIEO).
Pri novej generácií si spoločnosť Nissan zachovala hlavné zásady, ktoré riadili koncepciu, dizajn a vývoj dvoch predchádzajúcich generácií modelu Qashqai: elegantný dizajn, komplexný technologický balík a úsporné hnacie ústrojenstvo v kombinácii so zvýšenou kvalitou a jazdnými vlastnosťami vozidiel z vyššieho segmentu. Nový Qashqai opäť zvýši latku v segmente crossoverov a zákazníci si tieto atribúty obľúbia.
Rovnako ako jeho predchodcovia, aj vývoj nového modelu Qashqai viedol tím spoločnosti Nissan Design Europe so sídlom v centre Londýna, zatiaľ čo technický vývoj viedla spoločnosť Nissan Technical Center Europe so sídlom v meste Cranfield v Bedfordshire (Veľká Británia).
Aliančná platforma CMF-C
Nový Qashqai je prvým novým modelom v Európe, ktorý využíva platformu CMF-C, ktorá predstavuje najmodernejšiu automobilovú štruktúru a technologickú architektúru.
Stredobodom technickej koncepcie bolo zachovanie súčasných proporcií modelu Qashqai, ktoré sú „správne“ a kľúčové pre jeho úspech, čo znamená, že sa s ním pohodlne jazdí po mestských komunikáciách a pohodlne sa hodí na parkovacie miesta, pričom poskytuje vynikajúci vnútorný priestor.
Pokiaľ ide o konštrukciu, karoséria využíva ľahšie materiály a pokročilé techniky lisovania a zvárania na zvýšenie pevnosti, ale aj zníženie hmotnosti. Prvýkrát sú teraz dvere batožinového priestoru modelu Qashqai vyrobené z kompozitného materiálu, ktorý ušetrí 2,6 kg hmotnosti.
Podiel využitia špeciálnej ocele UHSS (Ultra High Strength Steel) spoločnosti Nissan vonštrukcii nového modelu Qashqai sa zvýšil o 50%. Materiál UHSS zaisťuje najvyššiu možnú pevnosť v ťahu v konštrukcii karosérie tam, kde je to potrebné, napríklad ako súčasť konštrukcie deformačných zón - ale bez výrazného vplyvu na hmotnosť. Materiály s vyššou pevnosťou v ťahu tradične spôsobujú problémy pri zváraní alebo spájaní s inými časťami konštrukcie. Pri karosérii modelu Qashqai bolo použité štrukturálne lepenie na vytvorenie vysoko pevného spojenia v miestach spojov medzi A,B a C stĺpikom a strechou / podlahou
Predné a zadné dvere, predné blatníky a kapota sú teraz vyrobené z hliníkovej zliatiny, ktorá ponúka zníženie hmotnosti spolu až o 21 kg oproti karosérii súčasného modelu Qashqai.
Základná nosná konštrukcia - „chrbtová kosť“ - platformy CMF-C bola vylepšená na homogénnejší tvar, s cieľom lepšieho prenosu energie nárazu cez konštrukciu vozidla. Toto konštrukčné riešenie účinnejšie absorbuje energiu v deformačných zónach a zníži tak potenciálne zaťaženie prenášané na cestujúcich v prípade nehody.
Výhodou pre zákazníkov je vďaka pokrokovým výrobným technikám zníženie hmotnosti karosérie až o 60 kg a zvýšenie torznej tuhosti až o 41% v porovnaní s pôvodným modelom. To znamená kultivovanosť, jazdný komfort a odozvu jazdy vozidiel z vyššieho segmentu, plus mimoriadnu bezpečnosť v prípade nehody a tiež prínos pre celkovú efektivitu vozidla.
Nový dizajn podvozku a riadenia
Nový Qashqai bude aj naďalej ponúkať vysokú úroveň zážitku z jazdy - stavať na svojej reputácii kultivovaného a pohodlného vozidla, s ktorým bude riadenie na kľukatých cestách zábavou.
Nová platforma CMF-C sa môže pochváliť torznou tuhosťou vozidiel z vyššieho segmentu, čo umožňuje presné pohyby zavesenia kolies, pozitívne a dôveryhodné reakcie na podnetyriadenia a stabilnejší pocit pri jazde po nerovných cestách.
Vďaka platforme CMF-C má nový Qashqai vpredu a vzadu vylepšené zavesenie typu MacPherson. Pre verzie s pohonom prednej nápravy s rozmerom kolies do 19” (vrátane) je vzadu použitá jednoduchá vlečná náprava. Pre verzie s pohonom oboch náprav a verzie s rozmerom kolies 20” bude na zadnej náprave použité nezávislé viacprvkové zavesenie multi-link.
Použitie jednoduchej vlečnej nápravy ponúka lepšie tlmenie nárazov a potlačenie hluku od vozovky, čo vedie k vyrovnanej a tichej jazde na všetkých povrchoch. Kľúčom k vylepšenej schopnosti tlmenia je zmena umiestnenia pružiacej jednotky a to do vertikálnej polohy. To umožňuje pružine a tlmiču pracovať v optimálnom rozsahu zdvihu, maximalizujúc tak svoju účinnosť pre kontrolovanejšiu reakciu na nerovnosti a otrasy na ceste a minimalizáciu odskoku pre vyrovnanú jazdu, pri zachovaní vynikajúcich jazdných vlastnosti pri prejazde zákruty s minimálnym náklonom karosérie.
Pokrokové riešenie viacprvkovej konfigurácie zadnej nápravy ponúka najlepšiu rovnováhu medzi jazdným komfortom a dynamickou odozvou v segmente. Náprava je spojená s pomocným rámom prostredníctvom silentblokov, ktoré znižujú hluk a vibrácie prenášané z vozovky.
Vylepšené bolo aj nastavenie posilňovača riadenia, ktoré ponúka lepšiu odozvu, lepší pocit v stredovej polohe riadenia a zníženie trenia.
David Moss, viceprezident pre výskum a vývoj v Afrike, na Strednom východe, v Indii, Európe a Oceánii (AMIEO): „Náš technický tím porovnával jazdné vlastnosti s vozidlami nižšej strednej triedy (segmentu C), ako aj s vozidlami priamej konkurencie a prostredníctvom tisícov kilometrov testovania na cestách a testovacích zariadeniach v celej Európe dosiahli rovnováhu jazdy a ovládania, ktorá kladie potešenie z jazdy na prvé miesto.
Inovácia pre efektívnosť
Nový Qashqai patrí do širšej stratégie elektrifikácie spoločnosti Nissan a zákazníkom ponúkne dve riešenia pohonu - flexibilný a efektívny zážihový motor s objemom 1,3 litra s technológiou mild hybridného pohonu alebo inovatívny systém pohonu e-POWER – tento systém spoločnosti NISSAN poháňaný elektromotorom prinesie modelu Qashqai okamžité, vzrušujúce a lineárne zrýchlenie ako v elektromobile, bez obáv z dojazdu.
Vďaka torzne tuhej štruktúre karosérie bola snaha o dosiahnutie optimálnej účinnosti v novom modeli Qashqai stredobodom celého procesu vývoja. A táto snaha o efektivitu sa rozširuje na použitie flexibilného benzínového motora s objemom 1,3 litra, ktorý bude k dispozícii v dvoch výkonových verziách, pričom obidva kombinujú vysokú pružnosť a odozvu motora s hospodárnosťou a nízkymi emisiami. [Úplné technické podrobnosti a technické parametre tohto hnacieho ústrojenstva budú nasledovať bližšie k uvedeniu na trh.]
Dva ďalšie príklady cesty, ktorou prešli inžinieri spoločnosti Nissan s cieľom optimalizovať účinnosť nového modelu Qashqai, sú plochá podlaha, ktorá zaisťuje čo najhladšie prúdenie vzduchu pod vozidlom - a tiež aktívna uzávierka mriežky chladiča, ktorá zostáva zatvorená, aby sa zabezpečil plynulý tok vzduchu okolo prednej časti vozidla. Otvára sa iba vtedy, keď to vyžaduje chladenie motora, čím umožňuje prenikanie vzduchu navyše k chladičom.
Tvar prednej časti vozidla tiež generuje vzduchovú clonu, ktorá usmerňuje prúdenie vzduchu okolo a znižuje tak vztlak, ktorý vytvárajú predné kolesá.
Benzínový motor s objemom 1,3 litra bol rozsiahlo inovovaný a doplnený o mild hybridnú technológiu. 12v mild hybridný systém pozostáva z lítiovej batérie umiestnenej pod podlahou a generátora poháňaného remeňom na rekuperáciu energie pri brzdení. To umožňuje, aby systémy motora bežali na zozbieranú energiu, čím sa predĺžila doba použitia funkcie štart / stop, čo znížilo celkové emisie CO2. Ďalej umožňuje plachtenie a ponúka tiež podporu krútiaceho momentu pri akcelerácii.
e-POWER
Nový Qashqai bude predstavovať to najlepšie z inovatívneho ducha spoločnosti Nissan - čomu hovoríme Nissan Intelligent Mobility. Do Európy prinesie po prvý krát inovatívny pohonný systém e-POWER. Unikátna inovácia spoločnosti Nissan, systém e-POWER ponúka plný pohon elektromotorom, čo znamená, že kolesá sú úplne poháňané elektromotorom. e-POWER sa skladá z vysoko výkonnej batérie a pohonnej jednotky, ktorá je integrovaná s benzínovým motorom, generátorom energie, invertorom a motorom. V bežných hybridných systémoch sú kolesá poháňané elektromotorom a benzínovým motorom. V systéme e-POWER však nie je benzínový motor spojený s kolesami; jednoducho iba nabíja batériu. A na rozdiel od plne elektrického pohonu je zdrojom energie spaľovací motor, nielen batéria. [Úplné technické podrobnosti a technické parametre sústavy e-POWER budú bližšie k uvedeniu na trh.]
Kľúčovým rozdielom v porovnaní s inými konvenčnými hybridmi je, že elektrický motor má veľkosť elektromotora, ktorý sa zvyčajne nachádza v čistom elektromobile, čo poskytuje okamžitú reakciu na zrýchlenie, ktorá je medzi zákazníkmi elektromobilov taká populárna. Generátor poháňaný motorom udržuje nabitie batérie, ale môže dodatočne napájať aj elektrinu priamo do motora. Motor pracuje v optimálnom rozsahu otáčok, teda pri maximálnej účinnosti, pričom je starostlivo vyladený tak, aby minimalizoval hluk a poskytoval prirodzený pocit spojenia počas prudkej akcelerácie.
Technológia e-POWER prináša zákazníkom charakteristický pocit okamžitého a lineárneho zrýchlenia, ktorý poskytuje zážitok z jazdy zábavným spôsobom, ale bez úzkosti z dojazdu. Jedná sa o dokonalý prechod na jazdu s elektrickým pohonom, najmä pre vodičov s vysokým počtom najazdených kilometrov, ktorí majú radi kombináciu pohodlia a kultivovanosti, ako aj ekologickú účinnosť vozidla.
„Pokročilé a efektívne možnosti hnacieho ústrojenstva predstavujú inovatívneho ducha spoločnosti Nissan - nič iné ako systém e-POWER. Prináša všetky jazdné výhody elektrickej pohonnej jednotky bez kompromisov. Keď hovoríme o Nissan Intelligent Mobility, e-POWER je dokonalým príkladom, “uviedol David Moss.
Vylepšený systém ProPILOT
Nový Qashqai bude vybavený ďalšou generáciou systému ProPILOT, ktorá prinesie väčšiu podporu vodičom v širšom spektre okolností. Tento systém, nazývaný ProPILOT s technológiou Navi-link, bol navrhnutý tak, aby znižoval únavu a stres počas jazdy a jeho používanie bolo veľmi intuitívne.
Systém ProPILOT s technológiou Navi-link dokáže na diaľnici zrýchliť a zabrzdiť vozidlo v jednom jazdnom pruhu. Systém dokáže vozidlo zrýchliť na nastavenú rýchlosť a v hustej premávke systém stop-štart dokáže zabrzdiť vozidlo až na 0 km / h. Systém je schopný automaticky sa obnoviť, ak vozidlo stojí menej ako tri sekundy a premávka pred autom sa opäť pohne.
Systém riadenia a kamera neustále aktualizujú polohu vozidla, čo pomáha automobilu zostať v strede jazdného pruhu pri zachovaní vopred určenej rýchlosti, ale so schopnosťou prispôsobiť sa a udržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidla vpredu.
V prípade úplne nového modelu Nissan Qashqai je teraz vylepšený systém ProPILOT schopný prispôsobiť rýchlosť vozidla podľa ďalších vonkajších okolností: keď auto prejde do zóny s nižšou povolenou rýchlosťou na diaľnici, dokáže prečítať dopravné značky a zohľadniť údaje o maximálnej rýchlosti navigačného systému na príslušnú rýchlosť, čo znamená, že vodič nemusí nastavovať rýchlosť tempomatu manuálne.
Systém môže tiež použiť údaje z navigačného systému na úpravu rýchlosti pre blížiace sa zákruty alebo výjazdy, ktoré majú menší polomer.
ProPILOT s technológiou Navi-link môže teraz navyše komunikovať s radarmi mŕtveho uhla modelu Qashqai, aby im pomohol zasiahnuť korekciou riadenia, aby sa zabránilo manévrovaniu pri zmene jazdného pruhu, ak sa v zóne mŕtveho uhla nachádza vozidlo.
Medzi ďalšie vylepšenia patrí výstraha „ochrany bokov“ v mestských situáciách, ktorá upozorňuje vodiča na riziko kontaktu s predmetom na boku vozidla, zvyčajne pri odbáčaní na parkovacie miesto v supermarkete. A nový Qashqai môže tiež zasahovať, aby zabránil kolízii pri cúvaní a to vďaka vylepšeniu existujúceho upozornenia na detekciu pohybujúcich sa objektov, ktoré pomocou brzdenia zastaví vozidlo, ak je v blízkosti zistená pohybujúca sa prekážka.
Vylepšený systém ProPILOT s technológiou Navi-link bude k dispozícii od strednej výbavy N-Connecta, aby si väčšina vodičov Qashqai mohla vychutnať túto jedinečnú pokrokovú technológiu, ktorá stelesňuje prísľub značky Nissan „inovácie pre vzrušenie“.
„ProPILOT je jednou z našich najoceňovanejších inovácií na súčasnom modeli Qashqai. Zákazníci milujú, ako bezproblémovo podporuje vodiča pri udržiavaní plynulosti, presnosti a bezpečnej jazdy, najmä v rušných podmienkach premávky, v noci alebo za nepriaznivého počasia. Sme nadšení, že tento pocit pohodlia a dôvery zvyšujeme vďaka skvelým doplnkovým funkciám systému ProPILOT s Navi-link pre budúci Qashqai, “uviedol Marco Fioravanti, viceprezident spoločnosti Nissan Europe pre plánovanie produktov.
Inteligentné LED svetlomety
Aktuálny model Qashqai je od uvedenia na trh v roku 2014 vybavený LED svetlometmi vo vyšších stupňoch výbav a svetlá špičkovej verzie Tekna sa natáčajú spolu s otočením volantu, s výnimočným svetelným výkonom vďaka výkonným projektorom, ktoré poskytujú silný, rovnomerný lúč.
Pre nový Qashqai vyvinuli inžinieri spoločnosti Nissan pokrokový systém svetlometov, ktorý prispôsobuje tvar lúča podľa stavu vozovky a ostatných účastníkov cestnej premávky. Lúč je rozdelený na 12 jednotlivých prvkov, ktoré sa po detekcii prichádzajúceho vozidla selektívne deaktivujú. Vďaka tejto inovácii môže premietať jasnejší lúč ďalej a širšie, ale tvar sa účinne mení, takže prichádzajúci účastníci cestnej premávky nebudú oslnení.
„Východiskom pre návrh a vývoj úplne nového modelu Qashqai bola hĺbková analýza vzťahov, ktoré sme za posledných 13 rokov mali so všetkými našimi zákazníkmi modelov Qashqai. Umožnilo nám to pochopiť ich potreby a najmä to, čo si cenia na crossoveri, ktorý denne používajú a na ktorý sa spoliehajú, “uviedol Marco Fioravanti.
Qashqai: priekopník medzi crossovermi
V roku 2007, keď bol predstavený model Qashqai, na cestách nebolo nič podobné.
Poloha sedenia bola o niečo vyššia, čo umožňovalo lepší výhľad na vozovku, ale jeho celková veľkosť bola rovnaká ako u rovesníkov hatchbacku v segmente C. Jeho benzínové a naftové motory boli úsporné a efektívne a pre zákazníkov, ktorí potrebovali extra trakciu v náročných podmienkach, existovala verzia s pohonom všetkých kolies. Stručne povedané, ponúkol vynikajúcu rovnováhu medzi kompaktnými rozmermi hatchbacku so zmyslom pre robustnosť a zvýšeným výhľadom, ktorý poskytuje vozidlo s pohonom všetkých kolies, bez postihu za veľkosť, hmotnosť alebo účinnosť. Pritom porazil bariéry vlastníctva SUV a priniesol to najlepšie z oboch svetov.
Predpovedať predaj nového vozidla, ktoré nebolo priamou náhradou existujúceho modelu a pre ktoré neexistovali priami konkurenti, bolo výzvou. Celkovo sa interné odhady predaja v Európe pohybovali okolo 100 000 kusov ročne.
Odhady zaostali za realitou. V priebehu niekoľkých mesiacov bola v továrni spoločnosti Nissan v Sunderlande vo Veľkej Británii pridaná ďalšia zmena, aby sa uspokojil dopyt.
Jeho predaj medziročne naďalej rástol - a jeho príťažlivosť sa ešte rozšírila, keď bol v roku 2008 uvedený model Qashqai + 2, ktorý vďaka dlhšiemu rázvoru pridal sklopný tretí rad sedadiel do väčšieho kufra.
V roku 2010 prebehol rozsiahly facelift, ktorý vylepšil exteriér, čo odráža skutočnosť, že vysoký podiel zákazníkov modelu Qashqai pochádza z vyšších segmentov. V čase uvedenia 2. generácie modelu Qashqai v roku 2014 vstupoval nový model na trh so 17 priamymi konkurentmi.
Napriek príchodu mnohých európskych konkurentov sa prvá generácia modelu Qashqai počas celej svojej životnosti predávala v priemernom objeme nad 200 000 kusov ročne
Druhá generácia modelu Qashqai sa začala predávať v Európe v roku 2014 s nápadnejším dizajnom a účinnejšími motormi, vyššou kultivovanosťou a pokročilejšími technológiami. Druhá generácia modelu Qashqai prekonala britský rekord a bola najrýchlejším autom vyrobeným vo Veľkej Británii, ktoré dosiahlo hranicu 500 000 vyrobených kusov
K dnešnému dňu sa v Európe predalo viac ako 3 milióny vozidiel Qashqai - a viac ako 5 miliónov na celom svete.
Aktuálne predávaný Qashqai má 26 priamych konkurentov. Tam, kde bol Qashqai priekopníkom, je teraz samostatným segmentom, ktorý každoročne rastie. Po príchode v roku 2021 úplne nový Qashqai opäť zdvihne latku a nastaví štandard v segmente s nápadným dizajnom, komfortom, kultivovanosťou, efektivitou a pokročilými technológiami.
„Vďaka neprekonateľným skúsenostiam, odborným znalostiam a vzťahom so zákazníkmi, ktoré sme vytvorili od uvedenia prvého modelu Qashqai, je spoločnosť Nissan v jedinečnej pozícii, aby posilnila náš status obľúbeného európskeho crossoveru s úplne novým modelom Qashqai. Je nastavený tak, aby pozdvihol vodičské a vlastnícke skúsenosti našich zákazníkov prostredníctvom elegantného a dynamického dizajnu, inovatívnej a užitočnej technológie a zároveň ponúkol vynikajúcu účinnosť, “uviedol Marco Fioravanti.
Pre viac informácií o modeloch Nissan navštívte stránku www.nissan.sk
KONIEC
####
O spoločnosti Nissan v Európe
Spoločnosť Nissan má jedno z najkomplexnejších európskych zastúpení akéhokoľvek zámorského výrobcu a zamestnáva viac ako 16 000 zamestnancov v oblasti dizajnu, výskumu a vývoja, výroby, logistiky a predaja a marketingu. V roku 2019 vyrobili závody spoločnosti Nissan vo Veľkej Británii, Španielsku a Rusku približne 465 000 vozidiel, vrátane oceňovaných crossoverov, úžitkových vozidiel a modelu Nissan LEAF. Spoločnosť Nissan sleduje cieľ nulových emisií a nulových smrteľných úrazov na cestách a je na čele odboru so svojou víziou inteligentnej mobility. Tento 360-stupňový prístup k budúcnosti mobility ovplyvňuje produktové a technologické zmýšľanie spoločnosti Nissan, rovnako ako kritické rozhodnutia spoločnosti o tom, ako sú automobily poháňané, ako sú riadené a ako sú integrované do spoločnosti.
Kontakt:
Oliver Hrapka
ohrapka@nissan.sk
+421 917 893 545